Friday, November 5, 2010

Beriani ayam

Hari ini untuk lunch buat beriani. Anak2 saya mmg suka, bolih dkatakan dalam seminggu 2 atau 3 kali buat beriani. Selalunya saya akan tukar2 kan rmpahnya, utk mengelakkan rasa jemu... Untuk saya sendiri hari ni saya buat sup tahu dan sayuran, yg mana saya belajar dengan sepupu suami yg berada di kelantan. Sup ni masakan chinese style. Cara saya memasak mmg tak pandai mengikut sukatan.... Sebab segala masakan saya semuanya dari resipi sendiri, yg kebanyakannya saya olah sendiri. Bak kata orang masak maincampak2 je. Adik beradik saya selalu mengatakan yg cara saya masak mcm orng tua2 dulu kala. Hmmm... takpe lah asalkan sedap.


Beriani ayam

Bahan
3 pot beras basmati
4 sudu minyak jagung
beberapa ketul ayam (ikut suka)
1 biji tomato masak (didadu)
1 cawan susu cair
Daun ketumbar

Bahan Kisar
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
4cm halia

Bahan Tumis
1 batang kayu manis
4 biji bunga lawang
4 biji pelaga
3 kuntum bunga cengkih


Cara
Cuci beras dan tus kan
Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar dan buah tomato.
kemudian masukan bahan tumis sehingga wangi.
masukan rempah beriani dan tumis lagi.
Masukan ayam dan biarkan ayam separuh masak.
kemudian masukan beras, susucair dan sukatkan airnya.( untuk 1 pot beras airnya 1 1/2pot air)
Kemudian tanakkan nasi seperti biasa.
Bila nasi dah kering, masukkan daun ketumbar.


*Gunakan minyak jagung untuk mengelakkan rasa muak. Daun ketumbar bagi menghilangkan rasa hanyir.




Chicken Briyani.


Acar Timun.



Gulai Daging



Sup tahu & sayuran


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...